Docentes e investigadores EAFIT Andrés Cárdenas Rozo - Docentes e investigadores

EAFITDocentes e investigadores EAFITAndrés Cárdenas Rozo - Docentes e investigadores

Andrés Cárdenas Rozo

​​​​​​​​​​​Departamento de Ciencias de la Tierra​​​

Postdoctorado en Pa​​leobiología, Smithsonian Tropical Research Institute, Panamá​​.

• Teléfono/phone: (57) (4) 261 95 00, extensión 9375​.
  • Correo electrónico/e-mail: acarde17@eafit.edu.co​.
  • Dirección/address: carrera 49 número 7 sur 50, Medellín (Colombia). Bloque 19, oficina 635​​​.
Ver C​VLac​​​​​

Mi investigación se centra en el estudio de la estratigrafía y paleontología como medio para determinar cuantitativamente los factores geológicos que han controlado la arquitectura estratigráfica (i.e., distribución de los ambientes sedimentarios y la variación de las tasas de sedimentación en el espacio y el tiempo) de una cuenca y los procesos evolutivos (biológicos) en el largo plazo (i.e. millones de años).

My primary scientific motivation is to gain a comprehensive interpretation of sedimentary rocks in order to obtain a full understanding on questions such as: What factors have controlled the stratigraphic architecture (i.e., distribution of the sedimentary environments and the variation of sedimentation rates in space and time) of a given basin? Is it possible to quantitatively test hypotheses related to the spatial and temporal distribution of sedimentary rocks? Is it possible to extract both geological and biological signatures from the sedimentary record? And finally, to determine what kind of geological processes have controlled depositional patterns in a given basin.

• Estratigrafía, Paleontología, Macroevolución / Macroevolution, Paleontology, Stratigraphy.

• ​Postdoctorado Smithsonian Tropical Research Institute - Paleobiology​​​.
  • Doctorado University of South Florida - Geology​ (2012).
  • Pregrado/Universitario Universidad Nacional de Colombia - Sede Bogotá - Geología (2004)​.​

• 2014 Postdoctoral Fellow, Corporación Geológica ARES.
  • 2012 – 2013: Postdoctoral Fellow, STRI.
  • 2014 - (Spring): Visiting Assistant Professor at UNAL (Medellín).
  • 2013 - (Fall): Visiting Assistant Professor at Universidad de Antioquia.
  • 2012 - (Spring): Graduate Research Assistant, School of Geosciences, University of South Florida (USF).
  • 2006 – 2011: Graduate Teaching Assistant, School of Geosciences, USF.
  • 2005 – 2006: Junior Biostratigrapher. Micropaleontology and stratigraphy of the Late Cretaceous, Northern South America (ECOPETROL - Colombia)​.
  • 2004 – 2005: Junior Biostratigrapher. Micropaleontology and stratigraphy of the Neogene, Northern South America (ECOPETROL - Colombia).​

Publicaciones / Publications

• ​Y. P. Valencia-Giraldo, L. C. Escobar-Arenas, J. Mendoza-Ramírez, D. Delgado-Sierra, A. L. Cárdenas-Rozo (2015). Revisión de las localidades fosilíferas del departamento de Antioquia, Colombia. Boletín de Ciencias de la Tierra 40: 46-54.

• ​F.Moreno,• A.J.W.Hendy,• L.Quiroz,• N.Hoyos,• D.S.Jones,• V.Zapata,•S. Zapata, • G. A. Ballen, • E. C​adena, • A. L. Cárdenas, • J. D. Carrillo-Briceño, J. D. Carrillo,  D. Delgado-Sierra,  J. Escobar,  J. I. Martínez,  • C. Martínez, • C. Montes,• J. Moreno, • N. Pérez, • R. Sánchez, • C. Suárez, • M. C. Vallejo-Pareja,  C. Jaramillo. (2015) Revised stratigraphy of Neogene strata in the Cocinetas Basin, La Guajira, Colombia. Swiss Journal of Palaeontology 134: 5-43.

• Hart, M. B., Leighton, A. D., Smart, C. W., Pettit, L. R., Medina-Sánchez, A. N., Harries, P. J., Cárdenas A. L., Hall-Spencer, J. M., Prol-Ledesma, R. M. (2013). Ocean acidification in modern seas and its recognition in the geological record: the         Cretaceous/Paleogene boundary in Texas and Alabama. Gulf Coast Association of Geological Societies Transactions.

• Hart, M. B., Harries, P.J., Cárdenas A. L. (2013). Cretaceous / Paleogene boundary events in the Gulf Coast: Comparisons between Alabama and Texas. Gulf Coast Association of Geological Societies Transactions 63: 235-255.

• Jaramillo, C., and Cárdenas A. L. (2013). Global warming and Neotropical rainforests, a historical perspective. Annual Reviews of Earth and Planetary Sciences 41: 741-766.​

• Cárdenas A. L., and Harries, P.J. (2010). Effect of nutrient availability on marine origination rates throughout the Phanerozoic eon. Nature Geoscience 3(6): 430-434.

• Rincón D. A., Arenas J. E., Cuartas C. H., Cárdenas A. L., Molinares C. E., Caicedo C., and Jaramillo C. (2007). Eocene-Pliocene planktonic foraminifera biostratigraphy from the continental margin of the Southwest Caribbean. Stratigraphy 4: 261 - 311.

• Premios / ​​Awarded grants

• 2013: Paleontological Rescue Grant, Hidrosogamoso Area, ISAGEN (Colombia).
  • 2008: Grant-in-aid of Research, Sigma Xi.
  • 2008: Paleontological Society James M. & Thomas J. M. Schopf Student Research Award.
  • 2008: Research Grant, Geological Society of America.
  • 2006: Student Grant, Paleobiology Database.
  • Reconocimientos especiales / ​Special recognitions

• 2011: Outstanding Research Award, School of Geosciences, USF.​
  • 2004: Meritorious Mention Thesis, UNAL.

Última modificación: 06/03/2018 11:54