Docentes e investigadores EAFIT Sandra Milena Santamaría Álvarez - Docentes e investigadores

EAFITDocentes e investigadores EAFITSandra Milena Santamaría Álvarez - Docentes e investigadores

Sandra Milena Santamaría Álvarez

​​​​​​​​​​​​​​​​Departamento de Negocios Internacionales​

Doctor in Business Administration, Newcastle University and​ Grenoble Ecole de Management​ (DBA). ​​​

• Teléfono/phone: (57) (4) 261 9500, extensión 9461.
  • Correo electrónico/e-mail: ssantam2@eafit.edu.co​.
  • Dirección/address: carrera 49 número 7 sur 50, Medellín (Colombia).​ Bloque 3, oficina 324​.
Ver C​VLac​​​​​ / Research portfolio

EAFIT University, July 2004‐actual. ​

Associate professor

Courses taught:

• International business.
  • International markets and globalization.
  • International procurement.
  • International physical distribution.

Research areas:

• Transnationalism.
  • International migration.
  • International business.
  • Globalization.

Managerial roles:

• Coordination of the IB postgraduate program (2015-actual).
  • Coordination of the IB undergraduate program (2005-2012).
  • Longitudinal analysis of alumni´s professional development.
  • Academic program design, improvement and monitoring.
  • Public relations.
  • Programming and scheduling courses and lecturers.
  • Relationship with the business community and government agencies.
  • Consultancy in IB areas.
  • Management and auditing of the national academic certification processes.

Academic supervision:

• ​​ Supervision of MBA thesis.
  • Supervision of students' research projects.
  • Supervision of students' internships projects.

​International migration, transnationalism, migrant entrepreneurship, international business, globalization, role of individuals in international business.

• ​D​octor in Business Administration, Newcastle University and Grenoble Ecole de Management (DBA).
  • Maestría en Administración, Universidad EAFIT.​
  • Especialización en Gerencia de Proyectos, Universidad EAFIT.
  • Pregrado en Negocios Internacionales, Universidad EAFIT.​

Publicaciones / Publications

• Santamaría Alvarez, Sandra Milena & Sliwa Martyna (2016). "Transnational Entrepreneurship in Emerging Markets: The Colombian Case", Journal of Enterprising Communities: People and Places in the Global Economy.  http://ezproxy.eafit.edu.co:2121/doi/full/10.1108/JEC-10-2013-0030

• Santamaría Alvarez, Sandra Milena. 2015. Migrant Transnational Entrepreneurship in Colombia. En: International Business in Latin America: Innovation, Geography and Internationalization.  Newburry, W. and Gonzalez-Perez, M.A. (eds). Palgrave. pp-83-100. ISBN 978-1-137-40910-2.
  • Santamaría Alvarez, Sandra Milena. 2014. Glocal: Inmigrantes, in Telemedellin, November 2014. Available at: https://vimeo.com/111631233
  • Santamaría Alvarez, Sandra Milena. 2014. Migrant Entrepreneurship in Colombia. En: Academy of International Business Latin American Chapter, AIB-LAT Annual Meeting 2014, Medellín, Colombia. Universidad EAFIT, Medellin, Marzo 20-22, 2014.
  • Santamaria Alvarez, Sandra Milena. 2012. Analyzing data in Quantitative Research: Content Analysis. En: Universidad EAFIT, Colombia, Evento: Conference. Methodological possibilities when doing research in international business. http://blogs.eafit.edu.co/newsletter/?p=1061 2.
  • Santamaria Alvarez, Sandra Milena. 2011. Las actividades transnacionales de los emigrantes colombianos y su impacto en Colombia: La Migración Colombiana, El Transnacionalismo y el Rol del Gobierno. Paper presented at the Dinámicas y tendencias de los Negocios Internacionales: una Mirada desde Colombia, Universidad EAFIT, Colombia. http://blogs.eafit.edu.co/newsletter/?p=573
  • Santamaria Alvárez, Sandra Milena. 2008. Negocios Internacionales: Perspectivas y Retos, 2º Encuentro de Estudiantes de Finanzas, Negocios y Relaciones Internacionales de la Corporación Universitaria de la Costa (CUC), Juventud Construyendo Escenarios para el Desarrollo Mundial. Hotel Barranquilla Plaza, Barranquilla, Colombia.
  • Santamaria Alvárez, Sandra Milena. 2006. El Zeiky Medellín también es Eafit, El Eafitense.
  • Santamaria Alvárez, Sandra Milena. 2006. Logística internacional, Incoterms y Costeo de Exportación, Expopyme Medellín. Medellín, Colombia.
  • Santamaria Alvárez, Sandra Milena, Luis E. Arango, & Jose Alfredo Vásquez. 2006. Aproximaciones a un modelo de simulación para la distribución física internacional: el sector textil de prendas y complementos de vestir, un estudio de caso en la ciudad de Medellín, VII PROFEX. Universidad de la Sabana, Bogotá, Colombia.
  • Santamaria Alvárez, Sandra Milena, Luis E. Arango, & Jose Alfredo Vásquez. 2006. Aproximaciones a un modelo de simulación para la distribución física internacional: el sector textil de prendas y complementos de vestir, un estudio de caso en la ciudad de Medellín, Foro de Investigación y Docencia. Universidad Eafit, Medellin, Colombia.
  • Santamaria Alvárez, Sandra Milena, Victor Arteaga, Juan Camilo Mejia, & Yudira Zapata. 2006. La exportación: Una Alternativa para la internacionalización de la Pyme colombiana. Caja de Herramientas para Pymes., Diario Económico Portafolio. Bogotá, Colombia.
  • Santamaria Alvárez, Sandra Milena, Jose Alfredo Vásquez, & Luis E. Arango. 2006. Aproximaciones a un modelo de simulación para la distribución física internacional: el sector textil de prendas y complementos de vestir, un estudio de caso en la ciudad de Medellín, Proyecto de investigación. Medellin, Colombia: Universidad Eafit. Medellin.
  • Santamaria Alvárez, Sandra Milena. 2005. Gerencia de proyectos de infraestructura para la inversión: caso Puerto Triunfo, Proyecto de investigación. Medellin: Universidad Eafit.
  • Santamaria Alvárez, Sandra Milena. 2005. Logística internacional, Incoterms y Costeo de Exportación, Zeiky Medellín. Zeiky Medellín, Colombia.

Última modificación: 06/02/2018 9:57