EAFITEscuelasEscuela de Finanzas, Economía y GobiernoEscuela de Finanzas, Economía y Gobierno / NoticiasUrban form and productivity: in what shape are Latin-American cities?

Eventos / 25/04/2018

Urban form and productivity: in what shape are Latin-American cities?

EXPOSITOR

Juan Carlos Duque, Ph.D

Fecha: miércoles 25 de abril de 2018
Hora: 4:00 p.m. - 5:30 p.m.
Lugar: Bloque 27, aula 101, Universidad EAFIT

​Abstract

This paper examines the linkages between urban form and city productivity using alternative metrics for urban form and applying them to a comprehensive sample of Latin American cities. While most of the literature has concentrated on the effects of population density (compact vs. sprawling urban development), this paper seeks to assess whether different dimensions of a city’s urban form, such as shape, structure, and land-use, affect its economic performance. We found that the shape of the urban extent, the inner-city connectedness, and fullness, have a statistically significant influence over the productivity level of the city.

Acerca del expositor

Juan Carlos Duque es PhD en Estudios Empresariales de la Universidad de Barcelona y MSc en Economía y Empresa de la Universidad Pompeu Fabra. Actualmente es Profesor Titular en el Departamento de Ciencias Matemáticas de la Universidad EAFIT (Medellín Colombia), fundador/coordinador del grupo RiSE (Research in Spatial Economics); miembro del grupo Geographic Systems Analysis Lab (GSAL) de la Universidad de California (Santa Bárbara); y profesor afiliado del Center for Geospatial Sciences de la Universidad de California (Riverside). Duque ha publicado más de 40 artículos internacionales en journals como PLoS ONE, Journal of Regional Science, Regional Studies, Landscape and Urban Planning, Review of International Organizations, Papers in Regional Science, entre otras. Es miembro del consejo de redacción de International Regional Science Review y Computers Environment and Urban Systems; y evaluador de propuestas para la National Science Foundation y el Netherlands Organization for Scientific Research. Ha participado en consultoría para instituciones como: Banco Mundial, UN-Habitat, Banco Interamericano de Desarrollo, Corporación Andina de Fomento, SanDiego East County Economic Development Council, U.S. Defense Logistic Agency, Deloitte & Touche, ESRI, Comisión Europea, Ministerio de Educación de España, Universidad de Barcelona, Ayuntamiento de Barcelona, entre otros.

Última modificación: 19/04/2018 11:25

Escriba su opinión sobre este artículo