Abstract
We investigate why neoclassical analyses in the literature have found no effect from increased schooling on GDP over short periods. We show that in 98 countries increases in GDP over five-year intervals during 1980-2005 are positively correlated with increases in adults´ schooling attainment during the prior 45 years. Additional schooling has an effect on GDP that is similar to its effect on workers’ earnings as they acquire experience on the job. We find that an additional year of schooling in the age 20-24 cohort raised GDP by 6-7% after 45 years but by only 3% during the first five years.
Acerca del expositor
Theodore R. Breton es profesor en el Departemento de Economía de la Universidad EAFIT. Se ha desempeñado en los Estados Unidos como Economista Principal de
Pace Global Energy Services, Principal en
Putnam, Hayes, & Bartlett, Vice-presidente de
ICF International, Economista en el Banco Inter-Americano de Desarrollo, Economista en la Agencia Federal para Control Ambiental, y Profesor de Matemáticas en la Universidad de Antioquia en Medellín, Colombia. Ha investigado y publicado en prestigiosas revista en temas relacionados con el efecto de la escolaridad en el crecimiento económico. Sus áreas de investigación son el capital humano y el crecimiento económico, la economía de la Educación y la economía de la energía.