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Eventos / 10/10/2018

Effects of the central bank’s communications in Colombia. A content analysis

El Centro de Investigaciones Económicas y Financieras (Cief) de la Escuela de Economía y Finanzas de la Universidad EAFIT y la Maestría en Ciencias en Finanzas-MSF, invitan al seminario.

Expositor

Luis Eduardo Arango, Ph.D.

Investigador Principal

Banco de la República, Bogotá


Fecha: miércoles 10 de octubre de 2018
Hora: 4:30 p.m. - 5:30 p.m.
Lugar: Bloque 19, aula 501, Universidad EAFIT
Idioma de la presentación: español
Entrada libre

Abstract

We carry out a reading analysis that consists of two elements. First, we observe the coherence between monetary policy actions and press releases. In this case, we found that inflation and growth are significant themes in the adoption of the policy measures between September 2004 and March 2016. Moreover, when inflation and economic growth are both raising the monetary actions become tighter. Nevertheless, economic activity has always coefficients greater than those of inflation. In second place, the monetary authority goes beyond explanations in the press releases: there are some traces of forward guidance in a number of communications with different degrees of commitment. We also assess whether Colombia’s Central Bank uses its communications as a complementary monetary policy tool and estimate the effectiveness of this strategy. To do so, we use a machine learning technique to unveil the semantic structure of the central bank´s communications. This technique allows us to extract some semantic factors that are used in a structural VAR to identify and measure the impact of these communications on
inflation expectations. Our results indicate that Colombia’s Central Bank uses communications as a monetary policy tool and that this strategy influences market inflation expectations. 

Acceder al paper aquí 

Acerca del expositor

Luis Eduardo Arango-Thomas es doctor en Economía y magíster en Macroeconomía de University of Liverpool, Reino Unido.  También cuenta con una maestría en Economía Política de la Universidad de Antioquia. Por otro lado, ha sido autor de textos como "Choques de precios de materia primas, inflación y política monetaria óptima: el caso de Colombia" y "El ciclo económico y el mercado de trabajo en colombia: 1984-2014".  Actualmente, es investigador principal de la unidad de investiagación del Banco de la República de Colombia.

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Conoce la programación completa del seminario aquí


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Última modificación: 02/10/2018 16:38

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