Omitir los comandos de cinta
Saltar al contenido principal
Inicio de sesión
Universidad EAFIT
Carrera 49 # 7 sur -50 Medellín Antioquia Colombia
Carrera 12 # 96-23, oficina 304 Bogotá Cundinamarca Colombia
(57)(4) 2619500 contacto@eafit.edu.co
EAFITEscuelasEscuela de Economía y FinanzasEsc. de Economía y Finanzas / Bulletin NewsUnintended Consequences of Free College: Self-Selection into the Teaching Profession

Eventos / 31/01/2020

Unintended Consequences of Free College: Self-Selection into the Teaching Profession

​Teacher quality is one of the most relevant factors influencing student learning. However, attracting and retaining skilled people to the teaching profession is challenging.

Abstract

In this paper, we study how making college tuition free affects the pool of students pursuing a teaching career. We exploit the conjunction of two tuition-financing policies implemented in Chile: a scholarship introduced in 2011 for teaching majors, and a massive 2016 reform that made college tuition free for students from households in the bottom 50% of the income distribution. We find that free college decreased the relative returns to pursuing a teaching career and reduced the academic qualifications of the pool of students entering the teaching programs.

 

Investigador: Miguel Sarzosa. 

Assistant Professor of Economics en el Krannert School of Management de Purdue University. Miguel recibió su Master en Economía del Desarrollo de la Universidad de Oxford y su Ph.D. en Economía de la Universidad de Maryland – College Park. Miguel es en microeconomista aplicado. Su investigación se centra en el estudio de los determinantes de la acumulación del capital humano y sus concecuencias. En particular, está interesado en analizar cómo las habilidades cognitivas y no-cognitivas evolucionan desde la infancia temprana hasta la adultez, y cómo estas se relacionan en contextos adversos como la violencia escolar y la discrminación.


Última modificación: 07/02/2020 16:20

Escriba su opinión sobre este artículo