Comercio y servicios

Juegos Empresariales Aplicados a Cadenas de Suministros

Autor: Marcela Gutierrez Mejía

Resumen:

En este artículo se presentan los resultados obtenidos en la primera etapa de un estudio realizado sobre juegos empresariales. Inicialmente se presenta una breve descripción teórica sobre los aspectos principales del tema, como los tipos de juegos empresariales, cuál es su utilidad, en qué áreas presenta ventajas, entre otros. Posteriormente se presenta una aplicación de un juego empresarial relacionado con las cadenas de suministros realizada en Powersim y se describe su funcionamiento.

Ver PDF

2015-1

Agent based simulation of dynamic pricing policies of academic courses

Autor: Andrés F. Rojas A., Paula A. Escudero M

Resumen:

In the search for improving revenue, many producers and service providers have started to inquire and apply different pricing policies. Several methods have been developed from various mathematical approaches, mainly they take into account product's characteristics and the demand dynamics in order to build an optimal pricing strategy. Several economic segments are adopting a more dynamic approach to pricing goods and services, although in education fees this phenomenon has not been addressed as extensively as in other types of businesses.

This paper proposes a conceptual model prototype that gives an overview of the dynamic pricing problem in academic courses.

Ver PDF