Docentes e investigadores EAFIT Gilberto Osorio Gómez

Experiencia profesional

• Docente desde 2009 -  Universidad EAFIT
  • Tutor 2007-2009 -  Politecnico di Milano
  • Staff de ensamble 2005 – Sofasa S.A.
  • Ingeniero de proyectos 2004-2005 – Indisa S.A.
  • Jefe de Mantenimiento 2002-2003 – Ecovias S.A.

Proyectos especiales

• Semillero de movilidad​
  • Grupo de investigación en Ingeniería de Diseño de Producto - GRID​

Intereses académicos e investigativos / Research and Teaching Interest

• Diseño para manufactura y ensamble
  • Diseño para X
  • Realidad virtual y aumentada aplicada al proceso de diseño de producto
  • Transporte sostenible
  • Energías renovables solar y eólica
  • Metodologías de diseño
  • Herramientas de aprendizaje activo en ingeniería

Estudios realizados / Education

• Estudios de pregrado
    Ingeniería Mecánica – Universidad Nacional de Colombia 2002​

• Estudios de posgrado
    Doctorado en Ingeniería de Sistemas Mecánicos – Politecnico di Milano 2009​

Publicaciones / Publications

Proyectos de investigación

• 2020 – En proceso - Desarrollo del control electrónico para una motocicleta híbrida​
  • ​2018 – 2020 - Colombia Científica: Desarrollo de un sistema integrado de movilidad sostenible​​​
  • 2018 – En proceso. Energética 2030. Estrategia de Transformación del Sector Energético Colombiano en el Horizonte de 2030
  • 2016 – 2018 – Desarrollo de interfaces para la tecnología HUD en el sector automotriz
  • 2016 – 2017 – Diseño de una turbina eólica bio inspirada para Colombia, con enfoque en producción nacional
  • 2012 – 2016 – Diseño y construcción de vehículos solares de competencia para participar en el World Solar Challenge – Proyectos Primavera
  • 2013 – 2014 - Análisis y desarrollo de proceso de industrialización local de prototipos funcionales
  • 2013 – 2014 – Diseño  de un sistema de control para un vehículo eléctrico omnidireccional
  • 2013 – 2014 – Modelador 3D por gestos
  • 2013 – Herramientas de realidad virtual aplicadas al proceso de diseño conceptual de productos
  • 2011 – 2013 - Estudio orientado a la mejora de la interfaz de usuario para una plataforma colaborativa para el diseño de productos
  • 2011 – 2012 - Sistema de bicicletas públicas en Medellín, prueba piloto. ENCICLA

Publicaciones

• 2020 - “Experimental Comparison of Energy Generation between Conventional and Wavy Leading Edge Blades in HAWT.” International Jounal of Electric and Electronic Engineering & Telecommunications
  • 2020 - “Electric Hybridization Kit for Modification of a Manual Transmission Motorcycle.” International Journal on Interactive Design and Manufacturing
  • 2019 - “Haptic Augmented Reality (HapticAR) for Assembly Guidance.” International Journal on Interactive Design and Manufacturing (IJIDeM)
  • ​2018 - Methodology for the design of automotive HUD graphical interfaces. Revista Dyna.
  • 2018 - Crowdsourcing Augmented Reality Environment (CARE) for aesthetic evaluation of products in conceptual Stage. Computers in Industry.
  • 2018 - Wind turbine selection method based on the statistical analysis of nominal specifications for estimating the cost of energy. Applied Energy.
  • 2017 - Implementation of ergonomic aspects throughout the engineering design process: human-artefact-context analysis.
  • International Journal on Interactive Design and Manufacturing (IJIDeM).
  • 2017 - From functional prototypes to industrial products. International Journal on Interactive Design and Manufacturing (IJIDeM).
  • 2017 - Heuristic Optimization for the Energy Management and Race Strategy of a Solar Car. Sustainability.
  • 2017 - Natural User Interface for color selection in conceptual design phase. International Journal on Interactive Design and Manufacturing (IJIDeM).
  • 2016 - An augmented reality tool to validate the assembly sequence of a discrete product. International Journal of Computer Aided Engineering and Technology.
  • 2016 - Research topics and implementation trends on automotive head-up display systems. International Journal on Interactive Design and Manufacturing (IJIDeM).
  • 2015 - Solar array design based on shadow analysis for increasing net energy collection in a competition vehicle. Journal of Photonics for Energy.
  • 2015 - Ubiquitous conceptual design of a ubiquitous application: A textile SME case study for real time manufacturing monitoring. Computer-Aided Design.
  • 2015 - Design Process of a Master Controller for Electric Omnidirectional Platforms. Applied Mechanics and Materials.
  • 2015 - AIR-MODELLING: A tool for gesture-based solid modelling in context during early design stages in AR environments. Computers in Industry.
  • 2013 - Automatic assembly sequence exploration without precedence definition. International Journal on Interactive Design and Manufacturing (IJIDeM).
  • 2012 - Assembly planning with automated retrieval of assembly sequences from CAD model information. Assembly Automation.
  • 2009 - PhD Dissertation. Automatic approach and virtual testing application for assembly sequence planning and validation.
  • 2009 - Progettazione di un kit di conversione per un veicolo bimodale. Rivista Il Progettista Industriale.
  • 2007 - Propuesta de solución bimodal al problema de la contaminación vehicular urbana. Revista Ingenieria e Investigación.

Última modificación: 23/06/2023 15:51