• Inicio
  • Posgrados
  • Escuela Artes Humanidades
  • Doctorate Degree In Arts And Humanities

Registro calificado

Resolución​ 014365 del 10 de septiembre de 2024. Vigencia por 7 años

Ver resolución
Íconos pregrados
Duration
7 semesters
Íconos pregrados
Location
Medellin
Íconos pregrados
Schedule
Tuesday (virtual) and weekends
Tuesday 6 to 8 p.m. (virtual) and weekends all day 3 times per semester

In the first year, students attend the three weekends campus per semester (Thursday and Friday 8 to 6 p.m. and Saturday 8 to 12) and receive a remote class on Tuesdays from 6 to 8 p.m. The courses from the third semester are flexible configuration.
Íconos pregrados
Language
Spanish
Íconos pregrados
Modality
Semi-scholarized
Face -to -face classes + classes by teams + asynchronous content
Íconos para información de pregrados
SNIES
SNIES 101312
Íconos pregrados
Total Program Cost
$ 103,281,466

Sobre el programa

    Calidad y excelencia

    Características únicas 

    Nos distingue el trabajo articulado entre lo digital, la investigación y la creación.

    Queremos integrar el saber y los procedimientos de las artes a los estudios humanísticos para generar conocimiento relevante.

    Nuestra planta docente es diversa y versátil, con especialistas de reconocida trayectoria nacional e internacional en los campos de la investigación, la creación y la investigación-creación.

    Campus transformador

    Laboratorios al servicio de la investigación 

    La Escuela de Artes y Humanidades cuenta con laboratorios que ofrecen grandes oportunidades para los trabajos de nuestros estudiantes: el Medialab, para la producción de medios; la emisora Acústica, para los trabajos en audio; el Laboratorio de Lectura y Escritura, para las habilidades con el lenguaje verbal; y la Cámara de Gesell, un espacio destinado a las investigaciones sobre el comportamiento humano.

    Aprendizaje vivo y activo

    Interactuar con otros 

    El conocimiento se genera en la interacción con otros. Anualmente, la Escuela de Artes y Humanidades organiza el Seminario Internacional de Narrativas en colaboración con otras universidades nacionales e internacionales.

    Nuestro doctorado comienza cada año con una lección inaugural, en la que un profesor invitado expone y somete a discusión los avances de sus investigaciones en artes y humanidades.

    Cada semestre se realiza un coloquio doctoral, un espacio en el que los estudiantes comparten conversaciones en torno a sus proyectos de investigación y sus hallazgos.

    Tenemos una vocación de intercambio nacional e internacional, por lo que promovemos la participación de nuestros estudiantes y profesores en congresos, así como la visita de investigadores y pasantes a nuestra universidad.

    Innovación y liderazgo

    La tecnología es parte fundamental 

    Las humanidades digitales son parte integral de nuestro quehacer investigativo. Nos interesa usar herramientas tecnológicas para abrir las posibilidades de los campos de estudio, entenderlas e involucrarnos en nuestro trabajo teórico y práctico.

    Conexiones e incidencia

    Conversar con otros  - Construir con otros 

    La construcción del conocimiento colectivo es parte de nuestro interés, y por eso el doctorado estipula en su plan de estudios créditos relacionados con el trabajo en comunidades, instituciones y organizaciones.

    Estimulamos las pasantías investigativas internacionales. Nuestros estudiantes han realizado intercambios en Reino Unido, Francia, España, Argentina, México, entre otros.

    Nuestros estudiantes pueden participar en los diversos grupos de investigación adscritos a la Escuela de Artes y Humanidades para desarrollar actividades en líneas investigativas vinculadas al lenguaje, la cultura y la creación.

    Flexibilidad en la investigación 

    Los estudiantes pueden desarrollar proyectos en las modalidades de investigación, investigación-creación y creación.

    Nuestro doctorado busca formar un perfil investigativo en líneas de investigación que ofrecen al estudiante un campo amplio para el desarrollo de sus intereses artísticos y humanísticos, líneas relacionadas con la convivencia y la democracia, la literatura aplicada, la comunicación y la sociedad civil, la creación estética, la innovación educativa, el comportamiento humano, entre otras.

    ​​​​​​​​​Lí​​​neas de investigación

    El Doctorado en Artes y Humanidades ofrece 9 líneas de investigación.

      Recoge las agendas de investigación sobre las relaciones entre cambio tecnológico y cambios culturales, explorando las relaciones que desde el arte y las humanidades se presentan frente a los cambios técnicos y sus implicaciones sociales. También, respecto a la apropiación de estos cambios y los mecanismos de divulgación de los mismos.

      Estudia los procesos sociales asociados a las agendas de paz y convivencia en Colombia y su relación con la consolidación de la democracia. De igual forma, recoge las reflexiones sobre comunicación pública y confianza institucional.

      Estudia las metodologías y las técnicas de intervención comportamental desde una aproximación práctica. Recoge también las evaluaciones a intervenciones comportamentales.

      Esta línea recoge las investigaciones relativas a los usos actuales y posibles de la literatura en su conexión con la expresión y eventual resolución de problemas sociales. Dentro de ella caben tanto la reflexión teórica como los estudios en torno a la puesta en práctica de herramientas, mediaciones y dispositivos vinculados con fenómenos, acciones y agentes literarios, de cara al análisis o activación de efectos y funciones en contextos específicos.

      Esta línea recoge las investigaciones relativas a los procesos comunicativos, los textos y las prácticas significativas, así como los medios de comunicación posible entre los miembros de la sociedad civil y de otros estamentos, como el estado y la empresa, con la sociedad civil.

      En esta línea se ubican las agendas de investigación sobre la memoria, las tradiciones y la diversidad cultural de Colombia. Asimismo, atiende a la diversidad étnica, de sexo, género; al igual que la diversidad de capacidades y la neurodivergencia como fundamentales para entender las reivindicaciones y agendas de derechos de inclusión de muchos grupos sociales. Se preocupa por las reflexiones y los mecanismos de inclusión.

      Esta línea recoge los intereses asociados a los procesos creativos desde el punto de vista de la estética clásica, contemporánea y las estéticas expandidas. Sobre esta base se busca configurar un espacio que conecte la investigación sobre, para y a través de la creación en diversos ámbitos de las bellas artes, las artes mediales y computacionales. Así mismo, se pregunta por formas diversas de expansión y comprensión de los procesos creativos al ámbito de lo vivo a través de nociones como la bioinspiración, la biomímesis y, finalmente, la biocreación.

      Se enfoca en los desarrollos computacionales de análisis y procesamiento de los objetos de estudio del campo humanístico, tanto como por la pregunta sobre lo humano en la era digital y de convergencia de medios. Así mismo, esta línea indaga por las relaciones interartísticas e intermediales a partir de nociones como la multimodalidad, la transmedialidad, las relaciones ecfrásicas, la remezcla, entre otros y que se vinculan con formas de experiencia diversas generadas a través de la realidad virtual, aumentada, mixta y extendida.

      Esta línea se ocupa de la indagación por los procesos de aprendizaje como un factor omnipresente y determinante en la formación a lo largo de toda la vida. 

      Becas doctorales de investigación

      1.La Escuela de Artes y Humanidades de la Universidad EAFIT ofrece 1 (una) beca completa, bajo la modalidad de crédito condonable, para cursar el Doctorado en Artes y Humanidades a partir del segundo semestre de 2025 en el marco del proyecto de investigación “Arte, ciencia y tecnología en la esfera pública: el aporte de las Humanidades Digitales al análisis de los discursos en la esfera pública en Colombia”. La tesis de doctorado será asesorada por el profesor Carlos Andrés Salazar Martínez.

      2.El área de Creación de la Escuela de Artes y Humanidades y el área de diseño de productos y experiencias de la Escuela de Ciencias Aplicadas e Ingeniería ofrece 1 beca completa, bajo la modalidad de crédito condonable, para cursar el Doctorado en Artes y Humanidades a partir del segundo semestre de 2025 en el marco del proyecto de investigación “Desarrollo de un modelo productivo para la generación costoeficiente de contenidos digitales en las industrias creativas”. Los coasesores del proyecto doctoral desarrollado por el becario serán los profesores Jesús Alejandro Guzmán Ramírez y Edwin Mauricio Hincapié Montoya.

      Conoce nuestra escuela

      Becas y financiación

      Guía de aspirantes posgrados

        Registration

        Register and make the payment

        Registration dates: August 26 to November 29, 2024. 

         

        a. Registration process  

        Any professional who has completed bachelor level studies or a program at a national or foreign university recognized by competent state educational authorities may apply for admission to postgraduate programs, while technicians, technologists or specialized technologists are not eligible. If you have been enrolled in a higher education institution, other than EAFIT, in a postgraduate program, you must apply for External Transfer admission, regardless of whether you wish to request subject recognition. First time applicants should select First time studies in type of applicant box, in EPIK self-service, module "Undergraduate and Postgraduate Registration".

        If you have been enrolled in an undergraduate or graduate program at EAFIT, the system will provide you with a list of the types of admission that will apply, depending on the program selected. If the system does not show you any type of admission, please contact us via email (posgrados@eafit.edu.co) with your full name, identification document type and number, and indicate the program of interest, the city where you are going to study and the name of the program you will be taking at EAFIT.

        To register, enter the Registration module by clicking here, press the P.I button. Start your registration here, and proceed to fill out the form. Enter all the required data. 

        Enter here, click on the button Learn about our Postgraduate offering and learn about our programs available for the 2025-1 semester.

         

        b. Registration payment 

        Registration fee: $341.700 (approximately $82 USD). 

        After successfully submitting your registration request, go to the end of the form and proceed to make your payment. If you filled out the form and are going to make the registration payment later, enter the EPIK self-service, "My Finances" module, "Payment Center" option, where the system shows the payment document. Select it and activate the Pay Online button. 

        You can pay the registration fee  online, with a credit or debit  card through one of the banks registered in PSE. Do not close the page until the bank reports that your transaction was successful. Afterwards, look for the return option.

        If you cannot pay online, click on Download PDF, print receipt on a laser printer and and make an in-person payment at any authorized bank nationwide: Bancolombia, Davivienda, Banco de Bogotá, AV Villas and Banco de Occidente.

        If you have difficulty generating the payment document, send an email to posgrados@eafit.edu.co 

        If you have trouble making the payment, send an email to apoyofinanciero@eafit.edu.co  

        Payments abroad can be made through bank transfer; to obtain the University account information, contact the Support area, contact the finance department at tesoreria@eafit.edu.co.

        Once the payment is made, the system will send it to the email registered to the dilig. Send your registration form, a notification informing you of the confirmation of registration and the procedures you must follow to continue with your admission process.

        Requirements

        Attach your documents with your registration form
         
        a. List of documents 

        If you have  made your registration payment,  attach your documents online through the EPIK self-service, in the "Document Annex" module. The system will show you the documents that you must attach, depending on the program and type of admission; files should be  JPG, TIF or PDF type, with a size is between 1 Kb and 12 Mb.

        Document

        First time applicant

         

        External Transfer

         

        EAFIT University  Graduate

        Original or scanned Undergraduate degree certificate issued  by the University with the corresponding signatures. If your  degree  is from abroad, attach your diploma as well, and its translation into Spanish.

         

        Yes. It is required   for admission.Yes. It is required   for admission.No.

        Photocopy of both sides of identification document amended vertically at 150% on the same page or sides or on the digital document.

         

         

        Yes. It is required   for admission.Yes. It is required   for admission.Only if  you do not  already have it updated in Admissions and Records.
        For external transfer request: Personal letter addressed to Admissions and Records that clearly states the reasons why you wish to make the external transfer and indicates if you are requesting subject recognition. In case of recognition, list the subjects you wish to be recognized.No.Yes. It can be attached online in the module Annex of documents. Required for admission.No
        b. Additional requirements 

        Click here, click on the button Learn about our Graduate Programs and learn about the available programs for the 2025-1 semester, schedules and additional requirements if applicable.

         

        c. External transfers with subject recognition

        For the recognition of subjects,  applicants for external transfer must bring the certificates listed below to the interview; and attach the following to the registration form:

        Document

        External Transfer

         

        Certificate from the university of origin, with letterhead and corresponding signatures, indicating the  subjects taken with their grade and time intensity.

         

        Yes. Attached to the Registration.

        Syllabus with detailed contents of the subjects to be recognized by EAFIT, duly certified with the signature and seal of the university of origin.

         

        Yes. To be handed in person to the interviewer.
        For recognition of subjects currently being studied,  a duly certified letter from the university of origin, on letterhead with the corresponding signatures must be attached, indicating hour intensity, syllabus with detailed contents. Recognition is conditional on the final grade obtained in the course, which must be attached with  the certificate of qualifications.Yes. Attached to the  registration form  To. be submitted by January 10, 2025.

        Si no deseas homologación, debes adjuntar desde el formulario o desde el módulo Anexo de documentos, la carta personal dirigida a Registro Académico, en la que indiques si tu transferencia externa es sin reconocimiento de asignaturas, y finalmente informar a tu entrevistador.

        Importante: la información suministrada en la inscripción debe coincidir con los documentos entregados, de lo contrario, se anulará cualquier proceso adelantado en la Universidad.

        Interview

        Select your interview appointment (if applicable for the program)

        Once we receive your registration payment, schedule your interview. To do this, enter the Self-service here, go to the "Services and certificates" module, enter the "Request for services" option, and  in the "Requests Made" section, access the "Admission interview appointment" service, select it and request your interview appointment.

        Important: please check both in-person and online availability. 

        If no appointments are available, select the option "I did not find an appointment", so we can proceed to create new spaces for you to later come and select one.

        If the program does not require an interview, the system will not present you with the "Admission Interview Appointment" service for selection.

        Admission

        Check your admission result

        The admission process begins on September 19, 2024, after which you will be notified regarding your admission status to the email provided in  registration form. 

        You can also check your status by entering the EPIK Self-service, "Undergraduate Graduate Registration" module and clicking on the "Status" field. 

        To be admitted, it is an essential requirement to have submitted all the required documentation and, if applicable, to have submitted your admission interview. 

        Note: foreign applicants who are admitted, must present their student visa that  is valid for the academic period to which they will enroll.

        Credit recognition

        Credit recognition(if applicable for your type of admission)

        For information regarding recognition of subjects in graduate programs, consult here the Graduate Academic Regulations of EAFIT University or with the director of the program to which  you are applying.

        Class Schedule

        Check your class schedule and receipt

        Once you are admitted and submit the required documentation, you will be registered based on the information provided by the program to which you were admitted.

        Check your schedule through the EPIK Self-Service, by clicking here and entering the "My Registration"  module and then entering  the "My Certificates" option. 

        Schedules will be assigned beginning May, based on the syllabus of each postgraduate program.

        Tuition

        Pay your tuition

        Once  you have registered for classes and generated the payment document, verify payment dates.

         

        Check your payment document

        Enter the EPIK Self-Service by clicking here, select the "My Finances" module, go to "Payment Center" option and select the document under registration payment document.

        If you have any difficulty with the payment,  write to email apoyofinanciero@eafit.edu.co 

         

        Online payment 

        Verify in your  bank if your debit or credit cards are authorized for online transactions as well the amounts allowed to prevent the transaction from being rejected.

        To make the payment of your registration, enter through the EPIK Self-service with username and password; in the "My finances" module, go to the "Payment Center" option and in the "Online payment" button,  go directly to the PlacetoPay platform which allows payment with multiple credit and/or debit cards.

        Full payment must be made  to conclude the process successfully and be registered as an active student.

        Do not close the page after the bank confirms your transaction, and return to the University website to confirm your payment, otherwise, the information will not be recorded in our database.

         

        Payment in banks 

        In person payment can be made at the following authorized banks nationwide: Bancolombia, Davivienda, Banco de Bogotá, AV Villas and Banco de Occidente. 

        A laser printed copy of the payment document that allows barcodes to be scanned  must be presented at Banco de Bogotá offices, or a digital registration copy on your cell phone or tablet. 

        Banks receive payment in cash and/or checks made payable to EAFIT University. 

        If payments are made with checks, student identification number, phone number and the amount to be payed must be written on the reverse side of the check.

        Banks will only accept payments for the total tuition fee stipulated on the document.

        Tuition must be paid in full in order to acquire the status of active student.

        Dirigirte al campus principal bloque 29 primer piso, taquilla de Tesorería – Caja en horario de 8:00 am a 5:00 pm de lunes a viernes. En caso de que no puedas desplazarte a la Universidad escribe al correo electrónico pagos@eafit.edu.co, informando que vas a realizar un pago mixto.

        En cualquier caso, se debe pagar el 100% del valor generado en el documento de pago de matrícula, para que puedas adquirir la calidad de estudiante activo. 

        For additional information,  call  our  service line (604) 2619500 or write to: apoyofinanciero@eafit.edu.co  

         

        Payment of invoices by a Company

        If payment is made a Company that requires an invoice in its name, keep in mind the types of invoices that can be issued to a Company:

        Cash: in this case,  the Company must make the payment  immediately. 

        Credit: the company requires a 30-day term to pay prior to a  credit approval. 

        The company invoicing process  must be carried out here.

        Los documentos que se deben de anexar son:

        1. Letter on company stationery with letterhead in which the Company authorizes   EAFIT University to send them an invoice for tuition, readjustments, additional enrollment, inter-semestral course  or internship validation signed by the Legal Representative or the head of Human Resources, and  in no case, by the student.
        2. RUT (Tax Registración Number).
        3. Certificate of existence of the Company issued by the Chamber of Commerce.
        4. The letter must contain information such as Tax identification number (NIT), Company name, address, email where they receive electronic invoice, amount to be billed, and indicate if invoice is to be paid by  cash or credit. 

        Under no circumstances, should payments be made in  a personal capacity, that is, in  the name  of the student,  In such cases we will not be able  to issue a receipt or register the payment in the name of the Company.

        To learn about other payment  methods, click here

        If you need support with any payment method, please write to apoyofianciero@eafit.edu.co.

         

        Payment at the cash teller - EAFIT Treasury

        Mixed Payments that include cards and checks can be made at the Treasury Offices  as follows: 

        1. Credit Card + Check.
        2. Credit Card + Cash.

         

        Educational financial aid 'EAFIT at your fingertips'

        Applicants admitted who financial aid  may  apply for short and  long-term loans.

        This initiative also contemplates a semester quota in which priority will be given to those with the best  academic merits.

        For more information on financial aid, write to financiacion@eafit.edu.co, contact our customer service line (604) 2619500 or consult the following website here.

        Student ID

        Tramita tu carné de estudiante

        Para nosotros eres muy importante y nos alegra que seas parte de nuestros Eafitenses. 

        Te informamos el paso a paso para que solicites tu carné y puedas disfrutar de nuestro campus. 

        1. Asegúrate que tu documento de identidad este actualizado en el sistema EPIK, de lo contrario debes tráelo al bloque 29, 1 piso, ¡En Registro Académico! 
        2. Presenta el documento de identidad en la oficina de Carnetización, ubicada en el bloque 3, oficina 106. el día que te corresponda. 
        3. ¡Prepárate para la foto! No debes traer prendas blancas. 

        Horarios de atención de Carnetización: lunes a viernes de 8:00 a.m. a 12:00 m. y de 2:00 p.m. a 6:00 p.m. y los sábados de 8:00 a.m. a 12:00 p.m. 

        El carné se puede reclamar, a los 4 días de haberlo tramitado, en las taquillas de Registro Académico. 

        Horarios de atención de Registro: lunes a viernes de 8:00 a.m. a 6:00 p.m. jornada continua. 

        ¡Te esperamos!

        Nota: Recuerda que para realizar el trámite de tu carné primero debes realizar el pago de tu matrícula. Para más información da clic aquí.

        Begin your registration process

        The process has a cost of $341.700 COP.

        Register here

        ¿Des​eas​ ​​conocer m​​ás a​cerca de ​EAFIT y sus ​posgrados?​
        Diligencia el formulario, chatea con nosotros o escríbenos a través de Whatsapp para contarte más sobre cómo cumplir tus sueños en EAFIT.

        A continuación, encontrarás el formulario que debes diligenciar. Por favor, ten en cuenta lo siguiente:

        Los campos marcados con asterisco (*) son obligatorios.
        Diligencia la información según lo que se indica en cada uno de los campos.


        Antes de enviar la información autoriza el tratamiento de datos personales y acepta los términos y condiciones.

        Pregrados
        Edificio EAFIT sede Poblado

        Líneas de atención

        Imagen Líneas de atención

        Correo electrónico: posgrados@eafit.edu.co  

        Teléfono: +57 6042619500

        También te puede interesar

        Master’s Degree in Humanistic Studies

        Íconos pregrados
        Duration
        4 semesters
        Íconos pregrados
        Location
        Medellin
        Íconos pregrados
        Schedule
        Monday and Wednesday
        Monday and Wednesday from 6:00 p.m. at 10:00 p.m. Some sessions can be scheduled on Tuesdays or Saturdays, from 8:00 a.m. at 12:00 m.
        Íconos pregrados
        Language
        Spanish
        Íconos pregrados
        Modality
        In Person
        With some online synchronous classes.
        Íconos para información de pregrados
        SNIES
        SNIES 53502
        Íconos pregrados
        Total Program Cost
        $ 45,956,179
        Ver más

        PhD in Economy

        Íconos pregrados
        Duration
        8 semesters
        Íconos pregrados
        Location
        Medellin
        Íconos pregrados
        Schedule
        Tuesday, Thursday and Saturday
        Tuesday and Thursday of 6: 0 0 P.M. at 9:00 p.m. and on Saturdays from 9:00 a.m. at 12:00 m.
        Íconos pregrados
        Language
        Spanish
        Íconos pregrados
        Moda
        In Person
        In Person, full time (possibility of part -time for people sponsored by public or private institutions).
        Íconos para información de pregrados
        SNIES
        SNIES 104710
        Íconos pregrados
        Total Program Cost
        $ 100,035,622
        Ver más

        Nuestros graduados

         

        Juan Camilo Suárez

        Docente e investigador

        "El doctorado permite consolidar un horizonte de formación, con rigurosidad académica, provecho en formación en investigación y posibilidades de inscripción de proyectos creativos".

        Noticias

        Imagen Medellín y EAFIT celebran la cultura y la literatura con el regreso del Premio León de Greiff

        Medellín y EAFIT celebran la cultura y la literatura con el regreso del Premio León de Greiff

        Ver noticia
        March 3, 2025
        Imagen Estas son las obras de los ganadores del Festival de Creación Literaria para Niños y Jóvenes

        Estas son las obras de los ganadores del Festival de Creación Literaria para Niños y Jóvenes

        Ver noticia
        September 6, 2024

        Our campuses

         

        Línea nacional: 01 8000 515 900

        WhatsApp: (57) 310 899 2908

         

        Carrera 49 N° 7 Sur-50

        National line: 01 8000 515 900

        Service line: (57) 604 2619500

         

        Carrera 19 #12-70 Megacentro Pinares

        Service line: (57) 606 3214115, 606 3214119

         

        Carrera 15 #88-64 oficina 401

        Service line: (57) 601 6114618

         

        Km 3.5 vía Don Diego – Rionegro